Når hjernen er trøtt

Hjernetrøtthet – eller fatigue som fagfolk gjerne kaller det – er en tilstand som plager mange som har hatt hjerneslag. Hvor sliten er det mulig å bli, kan jeg tenke. Jo da. Det er mulig å bli temmelig slapp i toppen.

Hva er hjernetrøtthet?
En typisk ting med hjernetrøtthet etter slag eller traumatisk hjerneskade, er at det sitter i lenge. Og det kommer tilbake. Blir jeg først utslitt, tar det uker å komme til hektene igjen. Det er ikke bare å «ta seg sammen». Du kjenner brått at det er nok. Jeg har noen signaler jeg kan ta hvis jeg følger med på egen hjerne. Og det gjør man jo ikke alltid hvis det skjer mye interessant. For hvem vil være hjerneskadet hele tiden?

Signalene kan være at det tar krefter å følge med på samtaler. Det blir mer slitsomt å konsentrere seg, og man blir enda mer var for lyd og andre stimuli enn vanlig. Så – om man velger å overse signalene, eller ser dem for seint – renner plutselig all energi ut, og det er bare å si «snakkes» til omverdenen. Og deretter tar det den tida det tar.

Ikke psykisk helse
Det kan være lett å blande hjernetrøtthet med psykisk helse. Det er feil. Hjernetrøtthet har ikke med psykisk helse å gjøre. Jeg er ikke deprimert eller usosial. Heller ikke sur eller uinteressert i ting rundt meg. For meg har det derimot mye med «filteret som forsvant» å gjøre. Mer om det i seinere innlegg. Jeg kan uansett opplyse at det ikke er verken interessant eller gøy å ha hjernetrøtthet. Kjedelig er muligens et dekkende ord. Jeg er utstyrt med god psykisk helse i utgangspunktet, og det er jeg glad for. Det hjelper å se lyst på livet.

Hilde portrJeg tror vi som er av det veldig sosiale slaget, har en ulempe når vi skal balansere hjernetrøtthet etter slag. Flere ganger har jeg tenkt at hvis jeg hadde vært mer innadvendt, ville det vært lettere. Hadde jeg hatt mindre behov for sosial kontakt, ville det vært det beste for min hjerne.

Lærer jeg aldri?
For meg tok det ett-to år å komme sånn tålelig til hektene etter slaget. Og etter snaue fem år var jeg tilbake i full vigør. Det var som trøttheten ved et trylleslag var borte. Riktignok hvilte jeg mer enn før, og hadde mindre aktiviteter på tapetet, men det kjentes som det var kommet til et vendepunkt. Jeg var kvitt hjernetrøttheten.

Så jeg begynte i ny og spennende jobb, og klarte det bra. Hjernetrøtthet gjør deg ikke dummere enn før. Hurra for det. Det er utholdenheten som svikter, ikke evnen til å tenke. Men med ny jobb, 80 prosent stilling og ekstra oppgaver, gikk det ikke likevel. Plutselig ble bryteren slått tilbake på «utslitt», og det var bare å begynne å jobbe med hviling.

Så nå – etter mange ukers hvile – er formen bedre og jeg er på vei tilbake til jobben. Den vanskeligste utfordringen kommer; å holde formen ved like. Uansett: Balanse blir et viktig stikkord for resten av livet.

Det blir interessant å se om jeg noen gang kommer til å lære.

Definisjon av hjernetrøtthet
Barnet  har mange navn: Fatigue og utmattelse brukes gjerne på norsk. Samtidig er det tydelig at det ikke er helt avklart hvilken norske definisjon som skal brukes om denne slitenhetstilstanden som oppstår etter slag. Svenskene sier «hjernetrøtthet», så jeg har bestemt meg for å adoptere det begrepet. Riktig nok har trøtt på svensk og norsk litt forskjellig definisjon. Men blås i det. Hjernetrøtthet er ordet.

2 comments

  1. Hei Hilde
    Så bra skrevet og så sant! Dette er også vår nye hverdag, lære seg hvor mye en klarer uten å måtte gå i kjelleren. Snart gått 5 år hos oss også, men har ennå en lang vei å gå. Vi nyter de gode dagene og prøver å blåse bort de mindre gode.
    Sammen skal vi klare det og det er jeg sikker på at du og din familie også vil. Du har en flott mann og to herlige barn.
    Stor klem fra Gunn og Ronny

    Liker

Legg igjen en kommentar

